samedi 31 juillet 2021

The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

 

The Age of Surveillance Capitalism, - T - Shoshana Zuboff



“Can the digital future be our home?”

« L'avenir numérique peut-il être notre maison ? »

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information civilization. Will this emerging civilization be a place that we can call home?

Civilisation de l'information. Cette civilisation émergente sera-t-elle un endroit que nous pourrons appeler chez nous ? The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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The sense of home slipping away provokes an unbearable yearning. The Portuguese have a name for this feeling: saudade, a word said to capture the homesickness and longing of separation from the homeland among emigrants across the centuries.

Le sentiment d'un chez-soi qui s'éloigne provoque un désir insupportable. Les Portugais ont un nom pour ce sentiment : saudade, un mot dit pour capturer le mal du pays et le désir de séparation d'avec la patrie parmi les émigrants à travers les siècles. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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the goal now is to automate us.

L'objectif est maintenant de nous automatiser. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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Instrumentarian power knows and shapes human behavior toward others’ ends.

Le pouvoir instrumentaire connaît et façonne le comportement humain vers les fins des autres. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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We are the sources of surveillance capitalism’s crucial surplus: the objects of a technologically advanced and increasingly inescapable raw-material-extraction operation. Surveillance capitalism’s actual customers are the enterprises that trade in its markets for future behavior.

Nous sommes les sources du surplus crucial du capitalisme de surveillance : les objets d'une opération d'extraction de matières premières technologiquement avancée et de plus en plus incontournable. Les clients réels du capitalisme de surveillance sont les entreprises qui échangent sur ses marchés pour un comportement futur. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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the message of the surveillance capitalist companies barely differs from the themes onceglorified in the motto of the 1933 Chicago World’s Fair: “Science Finds—Industry Applies—Man Conforms.”

Le message des entreprises capitalistes de surveillance diffère à peine des thèmes autrefois glorifiés dans la devise de l'Exposition universelle de Chicago de 1933 : « Science Finds—Industry Applies—Man Conforms. » The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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As competition intensifies, surveillance capitalists learn that extracting human experience is not enough. The most-predictive raw-material supplies come from intervening in our experience to shape our behavior in ways that favor surveillance capitalists’ commercial outcomes. New automated protocols are designed to influence and modify human behavior at scale as the means of production is subordinated to a new and more complex means of behavior modification.

Alors que la concurrence s'intensifie, les capitalistes de la surveillance apprennent qu'il ne suffit pas d'extraire l'expérience humaine. Les approvisionnements en matières premières les plus prédictifs proviennent de l'intervention dans notre expérience pour façonner notre comportement de manière à favoriser les résultats commerciaux des capitalistes de la surveillance. De nouveaux protocoles automatisés sont conçus pour influencer et modifier le comportement humain à grande échelle, car les moyens de production sont subordonnés à un nouveau moyen plus complexe de modification du comportement. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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The youngest members of our societies already experience many of these destructive dynamics in their attachment to social media, the first global experiment in the human hive. I consider the implications of these developments for a second elemental right: the right to sanctuary.

Les plus jeunes membres de nos sociétés connaissent déjà bon nombre de ces dynamiques destructrices dans leur attachement aux médias sociaux, la première expérience mondiale de la ruche humaine. Je considère les implications de ces développements pour un deuxième droit élémentaire : le droit au sanctuaire. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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The human need for a space of inviolable refuge has persisted in civilized societies from ancient times but is now under attack as surveillance capital creates a world of “no exit” with profound implications for the human future at this new frontier of power.

Le besoin humain d'un espace de refuge inviolable a persisté dans les sociétés civilisées depuis les temps anciens, mais est maintenant attaqué alors que le capital de la surveillance crée un monde sans issue avec de profondes implications pour l'avenir humain à cette nouvelle frontière du pouvoir. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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Just as Ford tapped into a new mass consumption, Apple was among the first to experience explosive commercial success by tapping into a new society of individuals and their demand for individualized consumption. The inversion implied a larger story of a commercial reformation in which the digital era finally offered the tools to shift the focus of consumption from the mass to the individual, liberating and reconfiguring capitalism’s operations and assets. It promised something utterly new, urgently necessary, and operationally impossible outside the networked spaces of the digital.

Tout comme Ford a puisé dans une nouvelle consommation de masse, Apple a été parmi les premiers à connaître un succès commercial explosif en puisant dans une nouvelle société d'individus et leur demande de consommation individualisée. L'inversion impliquait une histoire plus large d'une réforme commerciale dans laquelle l'ère numérique offrait enfin les outils pour déplacer l'attention de la consommation de la masse vers l'individu, libérant et reconfigurant les opérations et les actifs du capitalisme. Il promettait quelque chose d'absolument nouveau, d'urgente nécessité et d'impossible sur le plan opérationnel en dehors des espaces en réseau du numérique. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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Erik Erikson, once described it, “The patient of today suffers most under the problem of what he should believe and who he should—or . . . might—be or become; while the patient of early psychoanalysis suffered most under inhibitions which prevented him from being what and who he thought he knew he was.”

Erik Erikson l'a décrit un jour : « Le patient d'aujourd'hui souffre le plus du problème de ce qu'il devrait croire et qui il devrait – ou . . . pourrait—être ou devenir; tandis que le patient de la première psychanalyse souffrait le plus d'inhibitions qui l'empêchaient d'être ce qu'il croyait savoir qu'il était. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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Everything must be reviewed, renegotiated, and reconstructed on the terms that make sense to us: family, religion, sex, gender, morality, marriage, community, love, nature, social connections, political participation, career, food . .

Tout doit être revu, renégocié, et reconstruit dans les termes qui font sens pour nous : famille, religion, sexe, genre, morale, mariage, communauté, amour, nature, liens sociaux, participation politique, carrière, alimentation. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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the individual as the author of his or her own life is the protagonist of our age, whether we experience this fact as emancipation or affliction.

L'individu en tant qu'auteur de sa propre vie est le protagoniste de notre époque, que nous ressentions ce fait comme une émancipation ou comme une affliction. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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We live in this collision between a centuries-old story of modernization and a decades-old story of economic violence that thwarts our pursuit of effective life.

Nous vivons dans cette collision entre une histoire de modernisation vieille de plusieurs siècles et une histoire de violence économique vieille de plusieurs décennies qui contrecarre notre quête d'une vie efficace. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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mid-century the large corporation appeared to be a deeply rooted and durable modern social institution.

Au milieu du siècle, la grande entreprise apparaissait comme une institution sociale moderne profondément enracinée et durable. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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we are left to contemplate the future in a bewilderment that erupts into violence with increasing frequency. Our expectations of psychological self-determination are the grounds upon which our dreams unfold, so the losses we experience in the slow burn of rising inequality, exclusion, pervasive competition, and degrading stratification are not only economic. They slice us to the quick in dismay and bitterness because we know ourselves to be worthy of individual

Nous sommes laissés à contempler l'avenir dans un ahurissement qui se transforme en violence de plus en plus fréquemment. Nos attentes d'autodétermination psychologique sont les fondements sur lesquels se déroulent nos rêves, de sorte que les pertes que nous subissons dans la lente combustion de l'inégalité croissante, de l'exclusion, de la concurrence omniprésente et de la stratification dégradante ne sont pas seulement économiques. Ils nous tranchent au vif dans la consternation et l'amertume parce que nous savons que nous sommes dignes d'individus The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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New companies such as Google and Facebook appeared to bring the promise of the inversion to life in new domains of critical importance, rescuing information and people from the old institutional confines, enabling us to find what and whom we wanted, when and how we wanted to search or connect.

De nouvelles entreprises telles que Google et Facebook sont apparues pour donner vie à la promesse de l'inversion dans de nouveaux domaines d'importance critique, sauvant les informations et les personnes des anciennes limites institutionnelles, nous permettant de trouver ce que nous voulions et qui nous voulions, quand et comment nous voulions The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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The opportunity for “my life, my way, at a price I can afford” was the human promise that quickly lodged at the very heart of the commercial digital project, from iPhones to one-click ordering to massive open online courses to on-demand services to hundreds of thousands of web-based enterprises, apps, and devices.

L'opportunité de « ma vie, à ma façon, à un prix que je peux me permettre » a été la promesse humaine qui s'est rapidement logée au cœur même du projet numérique commercial, des iPhones à la commande en un clic en passant par les cours en ligne ouverts et à la demande. services à des centaines de milliers d'entreprises, d'applications et d'appareils basés sur le Web. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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The dramatic success of Apple’s iPod and iTunes instilled internet users with a sense of optimism toward the new digital capitalism, but Apple never did seize the reins on developing the consistent, comprehensive social and institutional processes that would have elevated the iPod’s promise to an explicit market form,

Le succès spectaculaire de l'iPod d'Apple et d'iTunes a insufflé aux internautes un sentiment d'optimisme envers le nouveau capitalisme numérique, mais Apple n'a jamais pris les rênes du développement des processus sociaux et institutionnels cohérents et complets qui auraient élevé la promesse de l'iPod à un marché explicite. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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The credo of digital innovation quickly turned to the language of disruption and an obsession with speed, its campaigns conducted under the flag of “creative destruction.”

Le credo de l'innovation numérique s'est rapidement tourné vers le langage de la disruption et une obsession de la vitesse, ses campagnes menées sous le signe de la « destruction créative ». The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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“The capitalist process, not by coincidence but by virtue of its mechanism, progressively raises the standard of life of the masses.”

« Le processus capitaliste, non par coïncidence mais en vertu de son mécanisme, élève progressivement le niveau de vie des masses. » The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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companies began to explain these violations as the necessary quid pro quo for “free” internet services. Privacy, they said, was the price one must pay for the abundant rewards of information, connection, and other digital goods when, where, and how you want them.

Les entreprises ont commencé à expliquer ces violations comme la contrepartie nécessaire pour des services Internet « gratuits ». La confidentialité, ont-ils dit, était le prix à payer pour les récompenses abondantes de l'information, de la connexion et d'autres biens numériques quand, où et comment vous les voulez. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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the rise of surveillance capitalism betrayed the hopes and expectations of many “netizens” who cherished the emancipatory promise of the networked milieu.

La montée du capitalisme de surveillance a trahi les espoirs et les attentes de nombreux « internautes » qui chérissaient la promesse émancipatrice du milieu en réseau. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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Surveillance capitalism commandeered the wonders of the digital world to meet our needs for effective life, promising the magic of unlimited information and a thousand ways to anticipate our needs and ease the complexities of our harried lives.

Le capitalisme de surveillance a réquisitionné les merveilles du monde numérique pour répondre à nos besoins de vie efficace, promettant la magie d'une information illimitée et mille façons d'anticiper nos besoins et d'alléger les complexités de nos vies tourmentées. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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This left us wholly unprepared to defend ourselves from new companies with imaginative names run by young geniuses that seemed able to provide us with exactly what we yearn for at little or no cost.

Cela nous a laissé totalement mal préparés à nous défendre contre de nouvelles entreprises avec des noms imaginatifs dirigés par de jeunes génies qui semblaient capables de nous fournir exactement ce à quoi nous aspirons à peu ou pas de frais. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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market process in which individuals are definitively cast as the means to others’ market ends.

Processus de marché dans lequel les individus sont définitivement jetés comme les moyens des fins marchandes des autres. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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Google’s mission to “organize the world’s information and make it universally accessible and useful”—starting with the web—changed all of our lives. There have been enormous benefits, to be sure. But for individuals it has meant that information that would normally age and be forgotten now remains forever young, highlighted in the foreground of each person’s digital identity.

La mission de Google d'« organiser l'information mondiale et de la rendre universellement accessible et utile », à commencer par le Web, a changé toutes nos vies. Il y a eu d'énormes avantages, c'est sûr. Mais pour les individus, cela a signifié que des informations qui normalement vieilliraient et seraient oubliées restent désormais toujours jeunes, mises en évidence au premier plan de l'identité numérique de chaque personne. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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“the mine-field of human rights in the digital age. . . .”90

« le champ de mines des droits de l'homme à l'ère numérique. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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Google CEO and cofounder Larry Page recited the catechism of the firm’s mission statement, assuring the Financial Times that the company “still aims to ‘organise the world’s information and make it universally accessible and useful.’” Page defended Google’s unprecedented information power with an extraordinary statement suggesting that people should trust Google more than democratic institutions:

Le PDG et cofondateur de Google, Larry Page, a récité le catéchisme de l'énoncé de mission de l'entreprise, assurant au Financial Times que la société « vise toujours à » organiser l'information mondiale et la rendre universellement accessible et utile « . déclaration suggérant que les gens devraient faire confiance à Google plus qu'aux institutions démocratiques : The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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technological inevitability is as light as democracy is heavy, as temporary as the scent of rose petals and the taste of honey are enduring.

L'inéluctabilité technologique est aussi légère que la démocratie est lourde, aussi temporaire que l'odeur des pétales de rose et le goût du miel sont durables. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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these computers have several other uses.”8 He then identifies four such new uses: “data extraction and analysis,” “new contractual forms due to better monitoring,” “personalization and customization,” and “continuous experiments.”

Les ordinateurs ont plusieurs autres usages. »8 Il identifie ensuite quatre de ces nouveaux usages : « l'extraction et l'analyse des données », « les nouvelles formes contractuelles grâce à un meilleur suivi », « la personnalisation et la personnalisation » et « les expérimentations en continu ». The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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Google’s lead. The company describes itself “at the forefront of innovation in machine intelligence,” a term in which it includes machine learning as well as “classical” algorithmic production, along with many computational operations that are often referred to with other terms such as “predictive analytics” or “artificial intelligence.”

L'avance de Google. L'entreprise se décrit comme « à la pointe de l'innovation en matière d'intelligence artificielle », un terme dans lequel elle inclut l'apprentissage automatique ainsi que la production algorithmique « classique », ainsi que de nombreuses opérations de calcul qui sont souvent désignées par d'autres termes tels que « l'analyse prédictive ». » ou « intelligence artificielle ». The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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in addition to key words, each Google search query produces a wake of collateral data such as the number and pattern of search terms, detailed stories about each user—thoughts, feelings, interests—could be constructed from the wake of unstructured signals that trailed every online action.

En plus des mots clés, chaque requête de recherche Google produit un sillage de données collatérales telles que le nombre et le modèle de termes de recherche, des histoires détaillées sur chaque utilisateur - pensées, sentiments, intérêts - pourraient être construites à partir du sillage de signaux non structurés qui ont suivi chaque action en ligne. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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What had been regarded as waste material—“data exhaust” spewed into Google’s servers during the combustive action of Search—was quickly reimagined as a critical element in the transformation of Google’s search engine into a reflexive process of continuous learning and improvement.

Ce qui était considéré comme un déchet – « l'épuisement des données » craché dans les serveurs de Google pendant l'action comburante de la recherche – a rapidement été repensé comme un élément essentiel de la transformation du moteur de recherche de Google en un processus réflexif d'apprentissage et d'amélioration continus. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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it is inaccurate to think of Google’s users as its customers: there is no economic exchange, no price, and no profit.

Il est inexact de considérer les utilisateurs de Google comme ses clients : il n'y a pas d'échange économique, pas de prix et pas de profit. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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people often say that the user is the “product.” This is also misleading, and it is a point that we will revisit more than once. For now let’s say that users are not products, but rather we are the sources of raw-material supply.

Les gens disent souvent que l'utilisateur est le « produit ». C'est aussi trompeur, et c'est un point que nous reviendrons plus d'une fois. Pour l'instant disons que les utilisateurs ne sont pas des produits, mais plutôt nous sommes les sources d'approvisionnement en matières premières. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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Selling search results would also have set a dangerous precedent for the firm, assigning a price to indexed information that Google’s web crawler had already taken from others without payment.

La vente de résultats de recherche aurait également créé un dangereux précédent pour l'entreprise, en attribuant un prix à des informations indexées que le robot d'exploration de Google avait déjà récupérées auprès d'autres sans paiement. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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With Google’s unique access to behavioral data, it would now be possible to know what a particular individual in a particular time and place was thinking, feeling, and doing.

Avec l'accès unique de Google aux données comportementales, il serait désormais possible de savoir ce qu'un individu particulier à un moment et à un endroit particulier pensait, ressentait et faisait. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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Google’s invention revealed new capabilities to infer and deduce the thoughts, feelings, intentions, and interests of individuals and groups with an automated architecture that operates as a one-way mirror irrespective of a person’s awareness, knowledge, and consent, thus enabling privileged secret access to behavioral data.

L'invention de Google a révélé de nouvelles capacités pour déduire et déduire les pensées, les sentiments, les intentions et les intérêts des individus et des groupes avec une architecture automatisée qui fonctionne comme un miroir à sens unique indépendamment de la conscience, des connaissances et du consentement d'une personne, permettant ainsi un accès secret privilégié aux données gouvernementales. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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Behavioral data, whose value had previously been “used up” on improving the quality of Search for users, now became the pivotal—and exclusive to Google—raw material for the construction of a dynamic online advertising marketplace.

Les données comportementales, dont la valeur était auparavant « épuisée » pour améliorer la qualité de la recherche pour les utilisateurs, sont désormais devenues la matière première essentielle et exclusive de Google pour la construction d'une place de marché dynamique de la publicité en ligne. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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Google is the übermensch. They operate in obscurity, indifferent to social norms or individual claims to self-determining decision rights.

Google est l'übermensch. Ils opèrent dans l'obscurité, indifférents aux normes sociales ou aux revendications individuelles de droits de décision autonomes. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff



 

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This new Google assures its actual customers that it will do whatever it takes to transform the natural obscurity of human desire into scientific fact.

Ce nouveau Google assure à ses clients réels qu'il fera tout ce qui est en son pouvoir pour transformer l'obscurité naturelle du désir humain en fait scientifique. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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enormous computing power and leading-edge algorithmic programs to produce powerful predictions of user behavior that became the criteria for estimating the relevance of an ad.

Une énorme puissance de calcul et des programmes algorithmiques de pointe pour produire des prédictions puissantes du comportement des utilisateurs qui sont devenues les critères d'estimation de la pertinence d'une publicité. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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users were no longer ends in themselves but rather became the means to others’ ends.

Les utilisateurs n'étaient plus des fins en eux-mêmes, mais devenaient plutôt les moyens des fins des autres. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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We are no longer the subjects of value realization. Nor are we, as some have insisted, the “product” of Google’s sales. Instead, we are the objects from which raw materials are extracted and expropriated for Google’s prediction factories.

Nous ne sommes plus les sujets de réalisation de valeur. Nous ne sommes pas non plus, comme certains l'ont insisté, le « produit » des ventes de Google. Au lieu de cela, nous sommes les objets dont les matières premières sont extraites et expropriées pour les usines de prédiction de Google. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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The hour of birth their only time in college, They were content with their precocious knowledge, Google’s former CEO Eric Schmidt credits Hal Varian’s early examination of the firm’s ad auctions with providing the eureka moment that clarified the true nature of Google’s business: “All of a sudden, we realized we were in the auction business.”1 Larry Page is credited with a very different and far more profound answer to the question “What is Google?”

L'heure de naissance de leur seul temps à l'université, Ils étaient satisfaits de leurs connaissances précoces, l'ancien PDG de Google, Eric Schmidt, attribue à Hal Varian l'examen précoce des enchères publicitaires de l'entreprise d'avoir fourni le moment eurêka qui a clarifié la véritable nature de l'activité de Google : « Toutes les tout d'un coup, nous avons réalisé que nous étions dans le domaine des enchères. »1 Larry Page est crédité d'une réponse très différente et beaucoup plus profonde à la question « Qu'est-ce que Google ? The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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end which was no part of his intention.” That end is the efficient employ of capital in the broader market: the wealth of nations. The individual actions that produce efficient markets add up to a staggeringly complex pattern, a mystery that no one person or entity could hope to know or understand, let alone to direct: “The statesman, who should attempt to direct private people in what manner they ought to employ their capitals, would . . . assume an authority which could safely be trusted, not only to no single person, but to no council or senate whatever. . . .”1 The neoliberal economist Friedrich Hayek, whose work we discussed briefly in Chapter 2 as the foundation for the market-privileging economic policies of the past half century, drew the most basic tenets of his arguments from Smith’s assumptions about the whole and the part. “Adam Smith,” Hayek wrote, “was the first to perceive that we have stumbled upon methods of ordering human economic cooperation that exceed the limits of our knowledge and perception. His ‘invisible hand’ had perhaps better have been described as an invisible or unsurveyable pattern.”2 As with Planck, Meyer, and Skinner, both Hayek and Smith unequivocally link freedom and ignorance. In Hayek’s framing, the mystery of the market is that a great many people can behave effectively while remaining ignorant of the whole. Individuals not only can choose freely, but they must freely choose their own pursuits because there is no alternative, no source of total knowledge or conscious control to guide them. “Human

Fin qui ne faisait pas partie de son intention. Cette fin est l'emploi efficace du capital dans le marché plus large : la richesse des nations. Les actions individuelles qui produisent des marchés efficaces s'ajoutent à un modèle incroyablement complexe, un mystère qu'aucune personne ou entité ne pourrait espérer connaître ou comprendre, et encore moins diriger : « L'homme d'État, qui devrait tenter de diriger les particuliers de quelle manière ils devraient employer leurs capitaux, le feraient. . . assumer une autorité qui pourrait être confiée en toute sécurité, non seulement à aucune personne, mais à aucun conseil ou sénat. . . . »1 L'économiste néolibéral Friedrich Hayek, dont nous avons brièvement discuté des travaux au chapitre 2 en tant que fondement des politiques économiques privilégiant le marché du dernier demi-siècle, a tiré les principes les plus fondamentaux de ses arguments des hypothèses de Smith sur le tout et la partie . « Adam Smith », a écrit Hayek, « a été le premier à percevoir que nous sommes tombés sur des méthodes d'ordonnancement de la coopération économique humaine qui dépassent les limites de notre connaissance et de notre perception. Sa « main invisible » aurait peut-être mieux été décrite comme un modèle invisible ou insondable. »2 Comme pour Planck, Meyer et Skinner, Hayek et Smith associent sans équivoque liberté et ignorance. Dans le cadrage de Hayek, le mystère du marché est qu'un grand nombre de personnes peuvent se comporter efficacement tout en ignorant l'ensemble. Les individus peuvent non seulement choisir librement, mais ils doivent choisir librement leurs propres activités parce qu'il n'y a pas d'alternative, aucune source de connaissance totale ou de contrôle conscient pour les guider. "Humain The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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Surveillance capitalism’s successful claims to freedom and knowledge, its structural independence from people, its collectivist ambitions, and the radical indifference that is necessitated, enabled, and sustained by all three now propel us toward a society in which capitalism does not function as a means to inclusive economic or political institutions.

Les prétentions réussies du capitalisme de surveillance à la liberté et à la connaissance, son indépendance structurelle vis-à-vis des personnes, ses ambitions collectivistes et l'indifférence radicale qui est nécessaire, permise et soutenue par tous les trois nous propulsent maintenant vers une société dans laquelle le capitalisme ne fonctionne pas comme un moyen de institutions économiques ou politiques inclusives. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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Surveillance capitalism’s antidemocratic and antiegalitarian juggernaut is best described as a market-driven coup from above. It is not a coup d’état in the classic sense but rather a coup de gens: an overthrow of the people concealed as the technological Trojan horse that is Big Other. On the strength of its annexation of human experience, this coup achieves exclusive concentrations of knowledge and power that sustain privileged influence over the division of learning in society: the privatization of the central principle of social ordering in the twenty-first century. Like the adelantados and their silent incantations of the Requirimiento, surveillance capitalism operates in the declarative form and imposes the social relations of a premodern absolutist authority.

Le mastodonte antidémocratique et anti-égalitaire du capitalisme de surveillance est mieux décrit comme un coup d'État impulsé par le marché. Il ne s'agit pas d'un coup d'État au sens classique du terme mais plutôt d'un coup de gens : un renversement du peuple déguisé en cheval de Troie technologique qu'est le Grand Autre. Fort de son annexion de l'expérience humaine, ce coup d'État réalise des concentrations exclusives de savoir et de pouvoir qui entretiennent une influence privilégiée sur la division de l'apprentissage dans la société : la privatisation du principe central de l'ordre social au XXIe siècle. Comme les adelantados et leurs incantations silencieuses du Requirimiento, le capitalisme de surveillance opère sous la forme déclarative et impose les relations sociales d'une autorité absolutiste prémoderne. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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Surveillance capitalism’s tyranny does not require the despot’s whip any more than it requires totalitarianism’s camps and gulags. All that is needed can be found in Big Other’s reassuring messages and emoticons, the press of the others not in terror but in their irresistible inducements to confluence, the weave of your shirt saturated with sensors, the gentle voice that answers your queries, the TV that hears you, the house that knows you, the bed that welcomes your whispers, the book that reads you.

La tyrannie du capitalisme de surveillance n'exige pas plus le fouet du despote que les camps et les goulags du totalitarisme. Tout ce qu'il faut se trouve dans les messages et émoticônes rassurants de Big Other, la presse des autres non pas terrorisée mais dans leurs irrésistibles incitations à la confluence, le tissage de votre chemise saturée de capteurs, la voix douce qui répond à vos questions, la télé qui vous entend, la maison qui vous connaît, le lit qui accueille vos murmures, le livre qui vous lit. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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Surveillance capitalism is a boundary-less form that ignores older distinctions between market and society, market and world, or market and person. It is a profit-seeking form in which production is subordinated to extraction as surveillance capitalists unilaterally claim control over human, societal, and political territories extending far beyond the conventional institutional terrain of the private firm or the market. Using Surveillance capitalism’s expropriation of human experience has faced no such impediments.

Le capitalisme de surveillance est une forme sans frontières qui ignore les anciennes distinctions entre marché et société, marché et monde, ou marché et personne. Il s'agit d'une forme de recherche de profit dans laquelle la production est subordonnée à l'extraction alors que les capitalistes de la surveillance revendiquent unilatéralement le contrôle de territoires humains, sociétaux et politiques s'étendant bien au-delà du terrain institutionnel conventionnel de l'entreprise privée ou du marché. L'expropriation de l'expérience humaine par le capitalisme de surveillance n'a pas rencontré de tels obstacles. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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Facebook’s Mark Zuckerberg offers his social network as the solution to the third modernity. He envisions a totalizing instrumentarian order—he calls it the new global “church”—that will connect the world’s people to “something greater than ourselves.” It will be Facebook, he says, that will address problems that are civilizational in scale and scope, building “the long-term infrastructure to bring humanity together” and keeping people safe with “artificial intelligence” that quickly understands “what is happening across our community.”

Mark Zuckerberg de Facebook propose son réseau social comme la solution à la troisième modernité. Il envisage un ordre instrumentiste totalisant – il l'appelle la nouvelle « église » mondiale – qui reliera les peuples du monde à « quelque chose de plus grand que nous-mêmes ». Ce sera Facebook, dit-il, qui s'attaquera aux problèmes d'ampleur et de portée civilisationnelles, en construisant « l'infrastructure à long terme pour rassembler l'humanité » et en assurant la sécurité des gens grâce à une « intelligence artificielle » qui comprend rapidement « ce qui se passe dans notre communauté." The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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The aim now is not to dominate nature but rather human nature. The focus has shifted from machines that overcome the limits of bodies to machines that modify the behavior of individuals, groups, and populations in the service of market objectives. This global installation of instrumentarian power overcomes and replaces the human inwardness that feeds the will to will and gives sustenance to our voices in the first person, incapacitating democracy at its roots.

Le but maintenant n'est pas de dominer la nature mais plutôt la nature humaine. L'attention s'est déplacée des machines qui dépassent les limites des corps aux machines qui modifient le comportement des individus, des groupes et des populations au service des objectifs du marché. Cette installation globale du pouvoir instrumentaire surmonte et remplace l'intériorité humaine qui alimente la volonté de vouloir et nourrit nos voix à la première personne, invalidant la démocratie à ses racines. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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There can be no law to protect us from the unprecedented, and democratic societies, like the innocent world of the Tainos, are vulnerable to unprecedented power.

Il ne peut y avoir de loi pour nous protéger du sans précédent, et les sociétés démocratiques, comme le monde innocent des Tainos, sont vulnérables à un pouvoir sans précédent. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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The weakening attachment to democracy in the United States and many European countries is of serious concern.

L'affaiblissement de l'attachement à la démocratie aux États-Unis et dans de nombreux pays européens est très préoccupant. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

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that surveillance capitalism takes an even more expansive turn toward domination than its neoliberal source code would predict, claiming its right to freedom and knowledge, while setting its sights on a collectivist vision that claims the totality of society.

Le  capitalisme de surveillance prend un virage encore plus large vers la domination que son code source néolibéral ne le laisserait présager, revendiquant son droit à la liberté et à la connaissance, tout en jetant son dévolu sur une vision collectiviste qui revendique la totalité de la société. The Age of Surveillance Capitalism, Shoshana Zuboff

 

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